Balsammetoden - Allt du behöver veta

Jag började inte den 25 utan den 15 men jag tog inte någon bild förän då! Vet inte om man ser så stor skillnad på håret förutom att det är väldigt fett på bilden till vänster. Jag var super exalterad på att håret skulle växa bättre men det ser ju inte så mycket längre ut. Men som sagt måste man ha tålamod! :)
 
Jag har hållt på med balsammetoden i 3 månader snart, om en vecka. Så jag tyckte det var läge att skriva hur det funkar och lite allmänt om balsammetoden.
Som jag skrev i mitt förra inlägg om balsammetoden så tyckte jag att mit hår blev väldigt fett. Man ser det till och med på bilderna i det inlägget. Jag vet inte hur länge det var fett men det måste ha varit kring 1 - 1,5 månad. Men jag hade tålamod och nu är det inte alls fett. Det blir faktiskt knappt smutsigt alls. I veckan tvättade jag håret efter 5 dagar, FEM, det låter ju väldigt äckligt när jag tänker efter men det har inte behövts. Förut tvättade jag alltid håret varannan dag så det är verkligen stor skillnad. Däremot tvättar jag fortfarande alltid håret efter jag tränat.
Jag märker att håret mår bättre och kommer absolut fortsätta med balsammetoden. Kan tillägga att jag också haft mjäll nästan hela mit liv och att det funkar mycket bättre nu, min hårbotten blir inte alls lika uttorkad.
 
Varför är shampoo så himla dåligt då?
Eftersom det innehåller silikoner, sulfater och mineraloljor.
Silikoner:
- Lägger sig som en hinna runt hårstrået.
- Håret får inget syre.
- Ger ett fejkat inntryck av att håret är glansigt.
Sulfater:
- Gör att shampot löddrar.
- Är väldigt fettlösande. Det används i olika rengöringsmedel för att lösa upp oljor. Tex när man gör rent motorer och detta har man i håret!?
- Leder till att ens hårbotten blir uttorkad.
- Hårstrået består av fjällskikt, sulfaterna är det som öppnar upp hårstråna och torkar ut dom inifrån. Vilket kan leda till att dom går av eller klyvs.
Mineraloljor:
- Lägger sig som en hinna kring hårstrået.
- Gör så att håret upplevs mjukt och glansigt.
- Håret får inge syre.
- Lägger sig som en hinna över hårbotten, täpper igen hårsäckar. Kan leda till försämrad hårväxt.
- Förstör pH-värdet i hårbotten vilket kan leda till mjäll, fet hårbotten eller svamp. Hårbotten blir oljig eftersom den måste måste producera olja för att återfukta sig själv.
 
Man får alltså:
- Dålig hårväxt
- Hårstrån som går av.
- Mjäll/fet hårbotten.
- Torrt hår - håret får ingen naturlig fukt.
 
Innan man börjar: Innan man startar med balsammetoden är det några saker man måste tänka på.
- Man behöver ett sista tvätten-schampo. 
- Ett tvättbalsam.
- ev. ett vårdande balsam.
- ev. en inpackning.
Det är viktigt att unvika sulfater, silikoner och mineraloljor eftersom det är det hela balsammetoden går ut på. Man måste alltså använda sig av produkter som är godkända för balsammetoden. Innan man börjar överhuvudtaget måste man göra en sista-tvätten. Så köp ett schampo, balsam och ev hårinpackning. Schampot kommer du bara använda vid sista tvätten eftersom man vill tvätta bort oljor och silikoner. Var noga med att massera in schampot överallt. Efter att du sköljt ur schampot kan du ta balsamet i hela håret. Låt det sitta i länge! Efteråt känner man hur ens hår är helt utan det fejkade intrycket som mineraloljor och silikoner ger. (eller man ska göra det, fast jag gjorde aldrig det).
 
Inget mer schampo: När du gjort sista-tvätten så ska du inte använda schampo mer. Utan bara tvätta håret med balsam och inpackning som såklart också måste vara godkända. Den enda gången det kan vara nödvändigt att använda sista-tvätten schampot är i fall man tvättat håret hos frisören eftersom man då måste lösa upp oljor och silikoner igen. Sen är det bara att fortsätta med balsam som vanligt igen.
 
Balsammetoden gör så du inte behöver tvätta håret lika ofta: Jag tvättar mitt hår ca var tredje/fjärde dag. Innan var det som sagt varannan. Och ändå har jag inte hållt på speciellt länge. Jag kan vänta fler dagar men grejen är den att jag fortfarande har mjäll (inte lika mycket dock) och det kliar som bara den efter några dagar med otvättat hår därför brukar jag inte vänta så jätte många dagar.
Anledningen till att man inte behöver tvätta håret lika ofta:
Tvättar man med schampo så blir håret och hårbotten uttorkad och producerar olja för att återfukta sig själv. Det leder till att håret känns fett och smutsigt. Vad gör man då? Jo duschar mer. Då använder du schampo igen och torkar ut hårbotten och håret ännu mer, vilket bara gör det värre.
Använder du balsam återfuktar du håret och hårbotten regelbundet. Håret får naturlig fukt och glans. 
 
Vilka produkter jag använder - Schampo, balsam och inpackning
- Sista-tvätten schampo och tvättbalsam från coop x-tra. Testade dom här och dom har funkat, dessutom kostar dom bara ca 12kr.
- Vårdande balsam.
- Inpackning - The body shop.
 
Torrshampo:
 Brukar använda detta från Toni&Guy eller ett från batiste (är hos mamma så kan inte fota det).
 
Hur ska man veta vilka produkter som är godkända?
Man ska googla. Men jag är snäll nog och gör färdiga länkar.
 
Om man vill tro på balsammetoden eller inte får man välja själv. Jag tycker det är rätt logiskt att schampo förstör håret. Jag märker redan skillnad på mitt hår men hur fort man märker skillnad är olika för alla. Så ha tålamod!
Det finns massor att skriva om balsammetoden och jag har säkert missat flera saker. Är det något ni undrar är det bara att kommentera :)
 
 
Izan, Skönhet | |
#1 - - linah:

riktigt bra inlägg:) har alltid undrat hur man gör

Svar: Tack, vad bra att jag kunde hjälpa dig :)
Inez

#2 - - linah:

riktigt bra inlägg:) har alltid undrat hur man gör

#3 - - Ida - foto & häst:

så bra inlägg! och så härligt att du funkar för dig :D

Svar: Tack, ja :D
Inez

Upp