Balsammetoden

För cirka 1 vecka sedan började jag med balsammetoden. Tror att de flesta vet vad det är nu vid det här laget men för dom som inte vet kan jag förklara lite kortfattat.
 
Balsammetoden är när man endast tvättar håret med balsam. Man hoppar alltså över schampo. Man undviker allt som innehåller sulfater, silikoner och mineraloljor. Dom är dåliga för håret, dom lägger sig som en hinna runt hårstrået och hårbotten och ger ett fejkat intryck av att håret är lent och glansigt. Alltså märker man inte hur slitet ens hår är + att de täpper till hårsäckar vilket gör att håret växer sämre. Det är också dessa ämnen som gör att håret känns fett. Pågrund av att ämnena i schampo är så starka så torkar dom ut hårbotten, vilket leder till att den producerar olja för att återfukta sig själv. Duschar man ofta kommer håret bara bli värre eftersom man då sätter ännu mer schampo i håret. Det blir som en ond cirkel.
Det finns många regler. Tex. så måste man göra en sista tvätt med ett speciellt shampo som är godkänt för balsammetoden, balsamet, hårinpackningar, hårstylinggrejer måste också vara godkända för balsammetoden. Är dom inte vattenlösliga kan man inte använda dom.
 
Hur är mitt hår nu efter en vecka? Jag skulle säga att att det känns ganska som vanligt, förutom att det känns så himla fett i hårbotten. Tvättade håret igår och det kändes fett direkt efter men det börjar bli lite bättre efter varje gång jag tvättar håret. Första dagarna var det hemsk.
Beror förmodligen på att det kan ta ett tag för hårbotten att vänja sig. Eftersom den är så uttorkaden behöver den mycket återfuktning.
 
Nackdelar med schampo:
- Torkar ut hårbotten vilket kan leda till irriterad hårbotten, mjäll, fet hårbotten och att håret växer sämre.
- Torkar ut håret så hårstrån kan gå av eller klyvas.
 
Ser ingen nackdel med balsammetoden. Håret kommer må så mycket bättre och vara mycket friskare än tidigare. Jag hade mjäll vilket gjorde så att hårbotten kliade ganska mycket ibland. Redan nu märker jag skillnad på det. Håret ska ju också växa snabbare och när man har hållit på med balsammetoden ett tag kommer man inte behöva tvätta håret lika ofta. Som sagt så mäker inte jag någon större skillnad på mitt hår men det kommer ta tid innan håret känns friskt. Man måste ha tålamod. Får ju tänka på att jag faktiskt använt schampo hela mitt liv och att det därför inte är så konstigt om det tar ett tag.
 
Det finns många regler och väldigt mycket mer att vet om balsammetoden. Skulle ni vilja ha ett längre inlägg om detta? Skulle kunna fixa det senare när jag börjar märka skillnad!
 
Önskar att jag hade kommit ihåg att ta bilder innan jag började men tyvärr så glömde jag det. Så här ser det ut nu, ca 1-1,5 vecka efter.
 
Izan, Skönhet | |
#1 - - Elin Gåhlin:

Har kört med balsam metoden sen i September (?) tror jag. Håret mår så mycket bättre! Kommer nog aldrig sluta med det;)

Svar: Ja hoppas jag också känner så om ett tag, det verkar hur bra som helst!
Inez

#2 - - Emelie:

Kanske borde testa! :)

Svar: Ja gör det!!
Inez

#3 - - milina.blogg.se:

Älskar balsammetoden! Kommer aldrig börja med schampo igen

Svar: Hitills ogillar jag den just nu för att håret känns fett men det blir lite bättre för varje gång jag duschar så snart borde det kännas bättre!
Inez

#4 - - Nathalie Tegelstam:

Skulle också vilja testa den metoden :) Så fint hår du har! kram

Svar: Tycker jag absolut att du ska göra! Tack fina du :)
Inez

#5 - - linah:

va fint hår!

Svar: Åh tack!! :)
Inez

#6 - - Alyssa - Spiritualism, häxkonster och vardag:

Tycker absolut att du ska skriva ett inlägg om det. Är intresserad utav att veta vilka produkter osv som är godkända :)

Svar: Okej, då ska jag se till att fixa det senare när jag har börjat märka mer skillnad :)
Inez

#7 - - Klara Andersson:

fint!

#8 - - ida foto. ♛:

åh skulle vilja testa.. men tror inte det fungerar då jag rider varje dag och är i stallet osv, har hjälm och ja, behöver då tvätta håret lite oftare (2-3 ggr i veckan, försöker så lite som möjligt), så tror inte de skulle fungerat med balsammetoden.. :( men försöker hitta så bra schampon som möjligt, t.ex Lush, de har riktigt bra produkter tycker jag :D

Svar: Det är klart det funkar även om du tvättar håret ofta, däremot nöter det mer på håret att duscha ofta. Jag duschar håret varannan dag för att det har varit en rutin för mig, men nu ska jag försöka tvätta det lite längre mellan gångerna för att inte slita på håret och för att jag förmodligen inte kommer behöva det pga. balsammetoden. Tycker du ska testa i alla fall :)
Inez

Upp