Monday Mantra - Negativitet

Negativa människor är bland det värsta jag vet. Ibland gör sånna människor att jag går från jätte glad till jätte sur på 3 sekunder. Negativitet smittar av sig vilket man kanske inte alltid tänker på. Det tar energi både av personen som är negativ men även folk runt omkring. Man kan ju inte direkt klicka på en delete knapp för att få dom att försvinna. Så vad kan man göra.
 
Det man kan göra är att ignorera allt som är negativt i ens liv. Kanske inte funkar för alla men för mig funkar det nästan alltid. Kommer det en människa som klagar försöker jag tänka på allt det som är bra och börja prata om andra saker som får personen på bättre humör och för att jag själv inte ska få en dålig dag. Jag tillåter inte mig själv att smittas av andras negativitet.
 
Självklart måste man tillåta sig själv att ha dåliga dagar ibland. Man får vara ledsen också. Men sådana här småsaker som folk klagar på är så sjuk irriterande.
 
Stanna upp och njut av det du har och ha inte så höga krav på livet. Njut av nuet. Försök se det roliga i vardagen mitt mellan stressen, plugget, skolan, jobbet, tidiga morgonar osv.
 
Försök att se allt positivt. Allt sitter i hjärnan egentligen. Om du ska göra något som du tycker är tråkigt. Istället för att tänka.
 
"Fy vad tråkigt!!!"
 
tänk
 
"jag ska göra mitt bästa, kanske är det roligare än vad jag tror"
 
Om man ska göra något som är tråkigt och tänker negativt kommer det knappast bli roligt men tänker man positivt finns det ju i alla fall en chans att det blir roligt. Inställningen är allt.
 
Att sluta jämföra sig med andra är också jätte viktigt. Jämförelse med andra är en väldigt stor orsak varför man är negativ. 
 
Musik hjälper också väldigt mycket. Lyssnar jag på glad och peppande musik på morgonen blir dagen så mycket bättre.
 
Jag säger inte att jag aldrig är negativ för det är jag. Jag har dåliga dagar och kan vara världens bitch ibland men jag har blivit så mycket bättre på att tänka positivt. 
 
Har ni tips på hur man tänker positivare? Kommentera 
 
Izan, Tankar och åsikter, inspiration | monday mantra | |
#1 - - Malin Lindgren:

Bra inlägg, håller med dig. negativa människor är inte roligt.
Jag brukar försöka le så ofta jag bara kan, sprida lite glädje runt mig, Men när man får ett surt ansikte tillbaka blir man ju lite småsur för att folk ska va så negativa.
En god natts sömn så är man ofta positiv :)

#2 - - Josefine ♔:

Håller verkligen med dig! En sån "liten" sak smittar verkligen av sig. Ibland har man bara dåliga dagar men man behöver ju inte göra det värre än vad det är för det kan smitta av sig :/
Sv: tack snälla! Det ska jag verkligen prova :D

#3 - - Josefine ♔:

Håller verkligen med dig! En sån "liten" sak smittar verkligen av sig. Ibland har man bara dåliga dagar men man behöver ju inte göra det värre än vad det är för det kan smitta av sig :/
Sv: tack snälla! Det ska jag verkligen prova :D

#4 - - Janie:

Jag är en himla negativ person, säger folk. Skulle snarare kalla mig realistisk! Att försöka med något annat känns för mig som om jag försöker vara någon annan.

Svar: Alla är vi ju olika och som sagt så är jag också negativ ibland. Inget konstigt. Att försöka vara glad och positiv tycker inte jag gör så man blir någon annan. Man blir bara en gladare version av sig själv :)
Inez

#5 - - linah:

åh så himla bra inlägg, <3!!
behövdes verkligen

Svar: Vad roligt att du tyckte det finis <3
Inez

#6 - - therese:

Jättebra inlägg! Det är precis som du skriver, negativitet smittar men det gör ju även glädje och positivitet också som tur är :)

Svar: Precis, tur att glädje också smittar, annars hade det blivit jobbigt :)
Inez

Upp